Trollsländan

 
Likt trollsländan lever jag mitt liv
kring vatten och skog. 
 
Här känner jag mig som mest levande,
lycklig och med ro i själen. 
 
Att få gå barfota i vattenbrynet, 
vila på den mjukaste av mossa,
att få lyssna på vågornas brus
och trädkronornas sus
medan solen sakta sänker sig i horisonten. 
 
På dagarna flyger jag omkring,
jag tar mig från plats till plats.
Alla nya, 
underbara
och vackra.
 
Jag känner solens strålar på min hud,
hur den värmer och tröstar. 
Jag fyller min själ med minnen
och upplevelser.
Dessa bevarar jag sedan längst in i hjärtat,
där de sedan vilar som en värmande glöd när mörkret kommer. 
 
Likt trollsländan lever jag här i några veckor om året
sen är det över,
Jag lägger mig på den mjuka mossan,
känner hur sommarlivet sakta lämnar mig. 
och jag är ok med det,
för under dessa veckor har jag känt mig mer levande än vad jag har gjort på länge. 
 
När natten är över
finns bara det tomma skalet kvar. 
Jag reser mig, 
bäddar omsorgsfullt ner det tomma skalen i mossan,
jag vill inte att hon ska frysa
och går sedan med försiktiga steg ner för den otrampade stigen,
in i skogens mörker
mot det okända.
 

Kommentera här: