I horisonten

Sakta vaknar jag till liv.
Livsandarna gäspar och sträcker på sig,
sakta och försiktigt öppnar de ögonen och ser sig nyfiket omkring.
 
En ny dag har grytt,
en ny vardag har gett sig till känna
och jag trevar mig fram.
 
Jag riktar blicken framåt och börjar gå.
Lite osäker på stigen och vilken väg jag ska ta
men jag behöver inte bestämma mig,
utan jag börjar bara gå och ser vart jag hamnar,
låter livet överraska mig och föra mig dit det är meningen att jag ska vara.
 
Livet idag är inte det som var igår, förra månaden eller förra året.
Den boken är färdig och står nu i bokhyllan.
En ny bok har påbörjats och de första sidorna är skrivna och många återstår att skrivas.
 
Mitt jag idag är inte samma "jag" som igår, förra månaden eller förra året.
Jag börjar lära mig hur min nya vardag fungerar.
Det är spännande, läskigt, skrämmande och underbart på samma gång.
Så mycket av det som är jag har tvingats att ändra på sig för att jag ska kunna ta mig framåt.
 
Precis som ormen ömsar jag nu mitt skinn och lämnar det gamla bakom mig,
jag kliver ut i solljuset,
låter det blända mig.
Jag går med lätta steg och njuter av värmen som omger mig.
 
Jag vet att det kommer att storma ibland men just nu är det stiltje och det är underbart.
 
Det nya livet alltså ....
Det är inte så dumt alls än sålänge ...
 
 

Kommentera här: