och som jag älskar det!

Tänk att man kan gå från detta
 
 
till detta:
 
 
Vem kunde ana att köket skulle bli så bra ?
Jag! haha
Om jag är nöjd?
Hell yes !
Det här är vad jag kallar budgetrenovering.
2,2 l färg, tre strykningar, lite vax och nya knoppar.
Ska sätta upp nya handtag på lådorna också, ska bara vaxa dem ett par gånger till.
Bäst av allt var att inget förarbete behövdes.
Ingen målarsoda, skrapande, slipande eller annat trist skit.
Ni vet, det där som gör renoveringar så trist.
Nix pix, upp med färgen bara!
Sitter kanonbra!
I love Annie Sloan och kalkfärg :)
Dryg färg dessutom
Den är hur enkel som helst att måla med.
Man ska bara tänka på att inte gå tillbaka och fixa till småfelen ;)
Första strykningen görs outspädd,
resterande strykningar spär man färgen med lite vatten,
dvs, doppa penseln i lite vatten och sedan i färgen,
då blir det jättebra!
Jag har kört 3 strykningar i mitt kök (därav de extra 2 dl, 1 L = ca 13 kvm)
Färgen torkar dessutom supersnabbt,
övermålningsbar efter 30 min !
Fäster på alla underlag,
sa jag att jag älskar färgen?
För att skåpen ska tåla att torkas av har jag sedan lagt på clear wax i två lager
Wax on, wax off,
inga konstigheter där.
Superenkelt
Jag har köpt både färg, vax och vaxpensel härifrån
Supersnabb leverans.
Bäst av allt:
färgen finns i många nyanser
Sämst:
jag får lust att måla allt ;)

Kommentarer:

1 Titti:

Nice! Vad duktig du är! :) Jag är med i en facebookgrupp som heter Återbruka mera och där gör alla om sina bänkskivor också med nått fr Ikea... inte så påläst märker jag nu... :)

2 Matz:

Hej där!
Ville bara säga att dina luckor blev kanon!!
Anledningen till att jag fann ditt Place var att jag sökte efter vaxborste.. Jag har precis fått hem 6 provburkar av Chalkfärgerna +Softwax. Däremot glömde jag beställa borsten så jag tänkte kolla närmaste butik i min stad.
Men så av en slump scrollade jag i resultatlistan och fann det här. Och gissa om senaste veckan varit slumpartad..?! Först Bauhaus efter tips på en färg med extraordinär finish = får tips av kvinnan i färgeriet där, att kolla upp Chalkfärg från A.S. då hon tror att det stämmer med mitt/vårt önskemål. Efter att ha googlat och sett både bilder o text så är det ju det.
Googlar vidare efter återförsäljare i Svea och tycker Monicas butik var bäst presenterad och efter lite epostande så la jag en beställning = slump 2 (att vi använt samma inköpsställe ).
Vad jag tänkte måla?? Jo, här kommer då slump 3: köksluckorna!! Våra är väldigt mörka ekluckor. Ja hela köket är mörkt enligt någon trend eller (o)smak som förre ägaren hade. Dessutom vetter köket med sina ljusinsläpp, mot norr. Så det är väldigt murrigt.. Man får tända lampor mitt på dagen i köket, för bövelen ;). Så vi hade id'e om att ljusa upp luckorna MEN att det ska vara en ljus, eller i vart fall en "lätt" ljummen kulör. Harmonisk, lugnande, glädjande. Alltså inget högblankt eller med de traditionella färgskalorna som ligger framme på diskarna och ger på sin höjd 50% inspiration. Nä, finns det ett sortiment som är All - In så är det bara att handla. Men jag trodde aldrig att jag skulle kunna förmedla "min bild i huvudet" till något begripligt för en färgkvinna på Bauhaus men det gick 100% bättre än hos den fackhandlare jag var hos innan ( jag nämner inte att det var Nordsjö. Så har jag inget sagt menar jag..)

Ja..jag vet inte vad jag mer ska säga..?!? Det här blev nästan för mkt för mej, haha. Slumpens vägar äro outgrundliga!!
A Perfect Match på många sätt ju!
Så nu tänker jag bomba dej med diverse frågor... Om tekniken med just den färgen, vaxningens yta/finish, om du fortfarande är nöjd med färgen, etc. Men det vill du kanske hellre ta via epost? Så jag inte klottrar ner kommentatorsfältet för dig?

Nåväl, oddsen att v
I båda vid ungefär samma tidpunkt har/ska göra köksluckorna ljusa istället för mörka, att vi använt samma inköpskanal (även jag berömmer hennes kvickhet..! Snabbare än SJ är bara förnamnet!!) samt att jag hittar hit och kan se nygjort kök nästan precis enligt min bild i huvudet, ja..det borde vara ganska höga odds. Eller Karma helt enkelt :)).
Vihörs vidare med alla frågor, om det är ok för dig att svara på dem? Jag kan skriva dem här i separat inlägg om du vill ha det samlat för kommande nyfikna att ta del av?

//Matz i Örebro

Svar: Vad roligt att du hittade hit. Jag ska försöka förklarar hur jag upplevde färgen. Jag älskar den ! Gör fortfarande och funderar på om jag inte ska ge mig på det mörka eksoffbordet också ;) När det gäller tekniken så kommer det här.
Förarbete: inget ! Jag torkade bara av luckorna så att de var dammfria och rena.
1) Första strykningen görs utan att spä färgen. Måla små ytor i taget, gå INTE tillbaka och försök rätta till små misstag. Måla inte med för tjockt lager och måla inte över det som redan är målat. Du kommer bara att ta bort färgen. Det kommer att se för jävligt ut efter första strykningen och man undrar om det någonsin blir bra. Det blir det. 2) Andra strykningen. Färgen är övermålningsbar efter 30 min, jag väntade dock lite längre. Måste ju få en tepaus emellan strykningarna. Jag upplevde att det blev för "tjockt" med färg och svårt att täcka så jag spädde färgen, d v s jag doppade penseln i vatten, tryckte den mot sidan av vattenskålen innan jag doppade den i burken och sen målade jag på för glatta livet. Det går fort och redan nu kan du ana slutresultatet. "Misstagen" försvann :)3) Upprepa steg 2. Eftersom vårt kök var riktigt mörkbrunt så behövde jag 3 strykningar, men det går fort eftersom man måla med tunn färg :)4) Dags att lägga på vaxet. Jag använde vaxbortsten från Monica, den var perfekt. Arbeta med små ytor åt gången. Lägg på vax, torka av med trasa som inte luddar! Sen är det bara att köra på. Till en början kommer vaxet att kännas "strävt/trubbigt" alltså, hur ska jag förklara, inte blankt =) Luckorna kommer också att bli lite mörkare men bli inte rädd, efter 24 timmar har vaxet härdat, lätt att torka av och luckorna är återigen ljusa :) Jag har skrubbat bort (med mjuk disktrasa) både intorkad ketchup och syltfläckar från mina luckor och de är fortfarande fina =) Har bara vaxat de 1 ggr, fundera på att lägga på ett andra lager. Vid någon list har jag skrubbat lite för hårt men det är lätt fixat med en pensel, lite vatten och lite färg ;) Så svar på din sista fråga om jag fortfarande är nöjd: Jepp ! jag älskar numera mitt kök och känner att än behöver jag inte byta (trots att det är original från 1968 - hahaha). Det har numera en charm och det visar att det känner sig älskat. Vem vill byta ut det? Hoppas att du fick svar på dina frågor. Har du fler frågor så hör av dig och lycka till med målningen. Mitt kök tog en vecka att måla men så startade jag en söndag och sen fick jag ta resten på kvällarna efter jobb. Jag tänkta att det skulle ta max 2 dagar men så är jag tidsoptimist också, räknar liksom inte med att jag blir trött, behöver äta och sova osv ;) 2-3 dagar får man nog räkna med eftersom färgen måste vara helt torr när man lägger på vaxet. Bäst av allt? Man kan vistas i huset, ingen äcklig färglukt som stinker. Vaxet däremot luktar lite så god ventilation är bra att ha när man lägger på det.
yazesworld.blogg.se

Kommentera här: